(III) TERCER CURSO DE LA ACADEMIA SUBOFICIALES (1ª PROMOCIÓN SARGENTOS)/// (III) THIRD YEAR OF THE NON-COMMISSIONED OFFICERS ACADEMY (1ST PROMOTION SERGEANTS)(DELIVERY OF DISPATCHES)
Una vez más las vacaciones estivales resultaron cortas y, tras ellas los Sargentos Caballeros Alumnos Eventuales, tuvieron que comenzar su tercero y último año de la carrera para ser
sargentos efectivos.Fue un año muy diferente a los
anteriores, dado que se produjo una separación de estos, incluso pertenecientes
al mismo Arma o Cuerpo, tanto a los cursos específicos como en comunes, solo
asistían los designados al mismo.
De este modo el 15 de septiembre
de 1976, los artilleros comenzamos en la Academia de Fuencarral (Madrid) el
curso informativo y práctico de Planas Mayores, que simultaneábamos con el
Curso de Artificiero Preferente. Curso que después tuvimos oportunidad de poner
en práctica en algunos destinos una vez siendo efectivos.
Durante la realización del mencionado curso de Artificiero, hicimos una visita el 23 de
septiembre al polvorín de Alcalá de Henares, dos días después lo hicimos al de Retamares, donde pudimos efectuar una práctica de voladura de proyectiles de artillería, utilizando una combinación de mecha lenta con rápida y cebo explosivo. Finalizando con una visita el día 26 del mismo al Regimiento Acorazado de Vicálvaro todo con el fin de ir familiarizándonos tanto con el material a utilizar, como los que deberíamos desactivar o volar.
Terminadas las fiestas navideñas, los seleccionados para el curso de Instructor de Automóviles, el 9 de enero de 1977, nos incorporamos a la Escuela de Automovilismo de
Villaverde. Curso en el que nos reencontramos con compañeros de otras Armas, que también habían sido seleccionados para el mismo.Durante este Curso realizamos
distintas e importantes visitas: El 9 de Febrero, visitamos la exposición
permanente del INI (Instituto Nacional de Industria) donde entre otras cosas
pudimos apreciar el prototipo del nuevo fusil de asalto CETME.
El 14 de febrero nos desplazamos
a la Escuela de Tráfico de la Guardia Civil, donde pudimos ver las evoluciones
de los alumnos, tanto con coches como con motos.
El 25 de febrero, fuimos al
Parque Central de la Guardia Civil, donde mostraron entre otras cosas los
nuevos vehículos radar.
El 1 de marzo, comenzamos las practicas de conducción con los camiones “Continental” y “Avía” dentro de la Escuela, el primero de ellos, muy difícil de maniobrar por la dureza de su dirección, (en ese momento no contaba con servodirección) lo que era un tremendo hándicap
en las maniobras de estacionamiento.El 4 de marzo, hicimos una visita
a la fábrica de Pegaso, donde pudimos ver los modernos camiones de la firma.
El 9 de marzo, durante una práctica de motores en Willy, se produjo un chispazo y plantó fuego en el motor, afortunadamente los extintores hicieron su trabajo y todo quedó en un pequeño susto.
El 10 de marzo, salimos para
Linares (Jaén) donde nos alojamos en el Hotel “Zodiaco” de Bailen, al día
siguiente visitamos la Factoría Lunch, de los vehículos todo terreno Land
Rover. Tras el almuerzo regresamos a Madrid.
El 15 de marzo tuvimos una muy
interesante visita a la fábrica “Chrysler” en la que se estaban transformando
los carros de combate “M-48) de combustión a gasolina a la de diésel, con
ligeras transformaciones de habitabilidad en el acceso al interior para los
sirvientes del carro.
La serie de visitas culminaron el
17 de marzo, con un desplazamiento a Zaragoza, con el fin de visitar la CAF,
esa noche descansamos en el hotel Paris, al día siguiente fuimos a la factoría,
donde vimos la transformación de los nuevos vagones para los trenes talgo y
pudimos también realizar prácticas de conducción con los nuevos vehículos todo
terreno de la marca “Jeep”, nos impresionó la capacidad que tienen para subir
por grandes pendientes e incluso de efectuar vadeo en ríos. Tras el almuerzo en
el restaurante “Tres carabelas” regresamos de nuevo a Madrid.
Al mismo tiempo, otros alumnos
realizaban distintos cursos, como el de piloto de helicóptero,
de misiles
antiaéreos, de radar, instructor de educación física y otros...
El 1 de mayo con un grupo de compañeros, nos desplazamos a la Academia de Suboficiales de Talarn (Lérida) para efectuar prácticas con los alumnos, pertenecientes a la Tercera Promoción, en mi caso fui designado auxiliar del profesor de táctica, encuadrándome en la 8 ª compañía de alumnos.
El 26 de mayo, salimos para
Barcelona, con el fin de tomar parte en el desfile del día de las Fuerzas
Armadas, fuimos alojados en el Regimiento Jaén 25.
Desde el 2 al 12 de junio, los alumnos en prácticas realizamos unas maniobras de fin de curso con la Tercera Promoción, en la zona pirinaica de Lérida, efectuando distintos cambios de asentamientos, Pobla de Segur, Gerry de la Sal, Llesuy, Pujol, Lago de Moncortes, Eriña y tras 160 kilómetros de plano (más en el momento real) regresamos a la Academia. Donde seguimos las prácticas.

Este hábito de estudio, nos fue muy útil, pues muchos pudimos complementarlo con una formación universitaria e incluso realizar cursos en otros países.
El 26 de ese mismo mes, los primeros Sargentos de Academia en la Historia Militar, comenzábamos la aventura de ser profesionales de la milicia. Tras tres años donde la juventud, ilusión, vocación y los valores grabados a fuego en la Academia, imperaron sobre las incomprensiones, ciertos sinsabores debidos a los recelos de algunos de los que nos precedieron, pero imperando sobre todo la disciplina y al final la camaradería terminó imponiéndose.
JOSE MOORE
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Once again, the summer vacations were short
and, after them, the Junior SergeantsTemporary Students had to begin their
third and last year of the career to be effective sergeants.
It was a very different year from the previous
ones, since there was a separation of these, even belonging to the same Arm or
Corps, both to the specific courses and in common ones, only those designated
to it attended.
Thus, on September 15, 1976, the artillerymen
began the informative and practical course of the General Staff at the
Fuencarral Academy (Madrid), which we combined with the Preferential Bomb
Technician Course. A course that we later had the opportunity to put into
practice in some destinations once they were effective.
During the aforementioned Artificer course, we
made a visit on September 23 to the powder magazine of Alcalá de Henares, two
days later we did it to the Retamares magazine, where we were able to carry out
a practice of blasting artillery shells, using a combination of slow fuse and
explosive bait. Ending with a visit on the 26th of the same to the Vicálvaro
Armoured Regiment, all in order to become familiar with both the material to be
used, as well as those that we should deactivate or fly.
After the Christmas holidays, those selected
for the Automobile Instructor course, on January 9, 1977, joined the Villaverde
Automobile School. Course in which we met again with comrades from other Arms,
who had also been selected for it.
During this course we made different and important visits: On February 9th, we visited the permanent exhibition of the INI (National Institute of Industry) where, among other things, we were able to appreciate the prototype of the new CETME assault rifle.
On February 14 we went to the Traffic School of
the Civil Guard, where we could see the evolution of the students, both with
cars and motorcycles.
On February 25, we went to the Central Park of
the Guardia Civil, where they showed, among other things, the new radar
vehicles.
On March 1, we began driving practices with the
trucks "Continental" and "Avía" inside the School, the
first of them, very difficult to maneuver due to the hardness of its steering,
(at that time it did not have power steering) which was a tremendous handicap
in parking maneuvers.
On March 4, we paid a visit to the Pegaso
factory, where we were able to see the company's modern trucks.
On March 9, during an engine practice in Willy, a spark occurred and planted fire in the engine, fortunately the fire extinguishers did their job and everything was left in a small scare.
On March 10, we left for Linares (Jaén) where
we stayed at the Hotel "Zodiaco" in Bailen, the next day we visited
the Lunch Factory, of the Land Rover all-terrain vehicles. After lunch
we return to Madrid.
On March 15 we had a very interesting visit to
the "Chrysler" factory where the "M-48" battle tanks were
being transformed from gasoline combustion to diesel fuel, with slight changes
of habitability in the access to the interior for the tank servants.
The series of visits culminated on March 17,
with a trip to Zaragoza, in order to visit the CAF, that night we rested at the
Paris hotel, the next day we went to the factory, where we saw the
transformation of the new wagons for the talgo trains and we were also able to
practice driving with the new all-terrain vehicles of the "Jeep"
brand. We were impressed by their
ability to climb steep slopes and even wade through rivers. After lunch at the
restaurant "Tres carabelas" we return back to Madrid.
At the same time, other students took different
courses, such as helicopter pilot, anti-aircraft missiles, radar, physical
education instructor and others...
On May 1st with a group of colleagues, we moved to the Non-Commissioned Officer Academy
of Talarn (Lleida) to carry out practices with the students, belonging to the Third Promotion, in my case I was appointed assistant to the tactics teacher, placing me in the 8th company of students.On May 26, we left for Barcelona, in order to
take part in the parade of the day of the Armed Forces, we were housed in the
Jaén 25 Regiment.
From the
2nd to the 12th of June, the trainees carried out some end-of-year manoeuvres
with the Third Promotion, in the Pyrenean area of Lleida, making different
changes of settlements, Pobla de Segur, Gerry de la Sal, Llesuy, Pujol, Lago de
Moncortes, Eriña and after 160 kilometres of flat (more at the real time) we
returned to the Academy. Where we follow the practices.
On July 1, we moved again to the Academies of the Arm or Corps, for the ceremony of delivery of the specific diplomas made. After which we returned again to Talarn, to begin the rehearsals and preparations for the ceremony of delivery of dispatches. Act held on July 15, 1977, being presided over by
SS.MM. RR, Don Juan Carlos I and Doña Sofía, we formed on the esplanade being accompanied by the students who were doing first. The rapporteur of the ceremony read the appointments of the new sergeants: By Order of July 15, 1977, published in the Official Gazette 160) the Knight Sergeants Temporary Students in Internships, are promoted to the promotion of Sergeant, with seniority and effectiveness of July 15, 1977.This study habit was very useful to us, as many
of us were able to complement it with a university education and even take
courses in other countries.
On the 26th of that same month, the first
Academy Sergeants in Military History began the adventure of being
professionals in the military. After three years where youth, enthusiasm,
vocation and values engraved in fire in the Academy, prevailed over misunderstandings,
certain disappointments due to the misgivings of some of those who preceded us,
but prevailing above all discipline and in the end camaraderie ended up
prevailing.
JOSE MOORE








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